Sukces w biznesie wynika przede wszystkim z umiejętności adaptacji, weryfikacji założeń i szybkości reakcji na potrzebę zmiany – Łukasz Korol (Code & Pepper)

Podziel się wpisem

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Jest Pan założycielem Code&Pepper. Jak zrodził się pomysł na firmę?

Code & Pepper zrodziło się nie tyle jako pomysł, ale jako zaspokojenie potrzeby, którą w sobie miałem. To była silna potrzeba realizacji własnych pomysłów, własnych przedsięwzięć, które będzie można wcielać w życie w sposób możliwie najmniej skrępowany. 

Sam pomysł na firmę (i na to jaka ona ma być), oczywiście z czasem ewoluował. Dzisiejsze Code & Pepper to któraś z kolei wizja tego, jak możemy dostarczać wartość w obszarze tworzenia cyfrowych produktów dla naszych klientów.

Firmę założył Pan dzień po zakończeniu studiów. Jakie były Pana początki, jako przedsiębiorcy?

Minęło już 15 lat, więc te początki zdążyły się już zatrzeć w mojej pamięci. Na pewno to był czas ekscytujący. Wszystko było nowe, a droga na rozwój biznesu otwarta i szeroka. To był chyba też czas ogromnej naiwności w stosunku do otoczenia, rynku i ludzi. I paradoksalnie ta naiwność pomagała, bo ew. ryzyko porażki w ogóle nie było brane pod uwagę (śmiech).

Co zaskoczyło Pana najbardziej w prowadzeniu własnej działalności?

Nie nazwałbym tego zaskoczeniem, ale czymś, co teraz dobrze widzę z perspektywy lat, a na co zupełnie nie byłem przygotowany. Mówię tutaj o nieustannej potrzebie zmiany i rozwoju firmy (i jako organizacji i jako samej koncepcji modelu biznesowego). Sukces w biznesie nie tyle leży w pomyśle. Wynika on przede wszystkim z umiejętności adaptacji, weryfikacji założeń i szybkości reakcji na potrzebę zmiany. 

A pierwsi klienci? W jaki sposób Pan ich pozyskiwał? Jakie metody pozyskiwania klientów praktykuje Pan obecnie?

Paradoksalnie to, co sprawdzało się na początku naszej przygody, sprawdza się do dzisiaj. Mam na myśli pozyskiwanie klientów poprzez polecenia i rekomendacje osób zadowolonych z naszych usług. Rekomendacje były przez kilka pierwszych lat jedynym źródłem nowych klientów, a dzisiaj nadal stanowią istotne źródło. 

W praktyce wykorzystujemy dzisiaj wiele różnych metod pozyskania klientów i jest to też przedmiot ciągłego testowania i ewolucji. Trudno wyróżnić jeden konkretny, który byłby w naszym przypadku decydujący. 

Waszymi klientami są globalne firmy FinTech. Co było istotne w budowaniu firmy działającej na całym świecie?

Warunkiem koniecznym, choć niewystarczającym jest oczywiście zbudowanie zespołu, który w warstwie komunikacyjnej oraz kulturowej jest równym partnerem do realizacji projektów z dla klientów zagranicznych.

W naszym przypadku istotne było to, by na pewnym etapie (kiedy planowaliśmy rezygnację ze współpracy z polskimi klientami), po prostu się na taki krok odważyć. Zatem odwaga i nie stawianie sobie samemu barier w tym obszarze jest w tej kwestii kluczowa.

Code&Pepper znalazło się w pierwszej dziesiątce zestawienia Diamenty Forbesa 2021, co świadczy o bardzo dynamicznym wzroście wartości firmy. Co tak mocno wpłynęło na tak dynamiczny rozwój Code&Pepper?

Szybki rozwój Code & Pepper w ostatnich latach to wynik przede wszystkim przyjęcia konkretnej strategii, która o wiele lepiej pozycjonowała nas na ekstremalnie konkurencyjnym rynku dostawców oprogramowania (czy twórców nowych produktów cyfrowych). Aktualną strategię realizujemy konsekwentnie od 2018 roku i jest to głównym czynnikiem decydującym o naszym rozwoju. Dobra strategia (czyli definicja tego dla kogo, w jakim modelu komercyjnym i jaką wartość dostarczamy jako biznes) tworzy naturalną przestrzeń do rozwoju. Czy w tej przestrzeni uda się rzeczywiście tego rozwoju dokonać, zależy już od tego na ile sprawnie funkcjonuje sama organizacja i tych czynników jest oczywiście bardzo wiele. 

Samo doprowadzenie do bardzo dobrze działającej organizacji nie musi powodować wzrostu biznesu. To odpowiednia pozycja konkurencyjna i odpowiedni rozmiar rynku (a to determinuje strategia), tworzą dopiero przestrzeń, w której biznes zaczyna rosnąć. Firma z dobrą strategią będzie rosła niezależnie od tego jak daleka jest od optymalnego funkcjonowania jako organizacja. 

My jako Code & Pepper funkcjonujące w otoczeniu silnej konkurencji, musimy nie tylko szukać przewag na poziomie strategii ale jednocześnie dążyć do perfekcji w obszarze operacyjnym. 

A jak to wyróżnienie wpłynie lub już wpływa na Pana firmę?

Wydaje mi się, że ten wpływ będzie niewielki. Oczywiście to miłe wyróżnienie i zawsze daje satysfakcję z osiągniętych wyników. Natomiast jest to satysfakcja bardzo krótkotrwała. Prawdziwa satysfakcja i motywacja do rozwoju Code & Pepper płynie z tego, czy udaje nam się urzeczywistniać nasze plany. Nagrody i wyróżnienia raczej nie mają na to wpływu.

Jakie plany ma Pan oraz Code&Pepper, na rok 2022?

Kluczowym działaniem w obszarze rozwoju Code & Pepper w roku 2022 jest uruchomienie skutecznych sposobów komunikowania tego, jaką organizacją jesteśmy wewnątrz. Płynie wiele pozytywnego feedbacku na temat organizacji (czy to od aktualnych czy byłych pracowników i współpracowników). Natomiast dzisiaj nie posiadamy jeszcze narzędzi do tego, aby w odpowiedni sposób mówić o tym na zewnątrz. Rok 2022 ma być w tej kwestii przełomowy. Zaplanowaliśmy szereg inicjatyw, których rezultatem będzie całkowita zmiana w tym obszarze. Chcemy się otworzyć na zewnątrz i możliwie najbardziej transparentnie pokazać jacy jesteśmy. To wszystko po to, by przyspieszyć pozyskanie utalentowanych inżynierów do naszego zespołu. Jest to niezbędne, aby utrzymać aktualne tempo rozwoju naszego biznesu.